Jefta van Dinther

Some dance pieces have such a direct effect on the audience members’ emotional state that they cause a kind of collective rapture, and elicit post-performance comments like “that was a real trip.” The Swedish-German dance nerd Jefta van Dinther knows how to create such choreographies. He can turn space, sound, light and bodies into performative drugs. Van Dinther’s drug of choice is a composition of experiential structures that is not only overwhelmingly spectacular but also captivates and even takes command of the audience’s senses. This was so in his early piece GRIND (made in collaboration with Minna Tiikkainen and David Kiers), created just a few years after IT’S IN THE AIR, a trampoline collaboration with Mette Ingvartsen. In the meantime he developed the THIS IS CONCRETE (in collaboration with Thiago Granato) and the studio pieces The Way Things Go and Kneeding, as well as The Blanket Dance, co-created and performed with Frédéric Gies and DD Dorvillier. This trio conjured an atmosphere, or realm of musical and spatial elements, which not only hinted back at GRIND but also ahead to Dinther’s future development. The dark beauty of The Plateau Effect, with dancers of the Cullberg Ballet, is a striking example. Via the music video Monument for Röyksopp & Robyn, it leads into the hypnotic depths of As It Empties Out. Along the way, his works have illuminated the choreographer’s deep interest in two things: firstly, the technological amplification of the dancing body and, secondly, the potentially intense synaesthesia of the audience-performance relationship.

-Helmut Ploebst


Vissa dansföreställningar har en sådan direkt inverkan på åskådarens emotionella tillstånd att de genererar ett slags kollektiv hänförelse och extas. ”Det var verkligen en tripp” hör man ofta efter en sådan upplevelse. Den svensk-tyska dansaren Jefta van Dinther vet hur man skapar dessa koreografier. Han kan förvandla rymd, ljud, ljus och kroppar till performativa droger. Van Dinthers material är en komposition av upplevelsestrukturer som inte bara är överväldigande spektakulära, utan som även fängslar och bokstavligen tar publikens perception och sinnen i besittning. Det var redan fallet i hans tidiga föreställning GRIND (skapad i samarbete med Minna Tiikkainen och David Kiers), som skapades bara några år efter IT’S IN THE AIR, ett samarbete på trampolin med Mette Ingvartsen. Under tiden skapade han THIS IS CONCRETE (i samarbete med Thiago Granato), studioföreställningarna The Way Things Go, Kneeding och The Blanket Dance (i samarbete med Frédéric Gies och DD Dorvillier). Denna trio frammanade en stämning genom musikaliska och rumsliga element som inte bara reflekterade tillbaka till GRIND, utan även framåt till van Dinthers vidare utveckling. Den mörka skönheten Plateau Effect, med dansare från Cullbergbaletten är ett slående exempel. Genom musikvideon Monument för Röyksopp & Robyn ledde utvecklingen vidare till As It Empties Out:s hypnotiska djup. Vartefter har verken belyst koreografens två stora intresseområden. För det första: den teknologiska förstärkningen av den dansande kroppen. För det andra: den intensiva synestesi som kan uppstå i relationen mellan publik och performer.

-Helmut Ploebst


Manche Tanzstücke greifen so direkt in die Affekthaushalte des Publikums ein, dass dieses in eine Art Rauschzustand gerät. „Das war jetzt aber ein Trip“, hört man oft nach solch einem Erlebnis. Der schwedisch-deutsche Tanznerd Jefta van Dinther ist imstande, derartige Choreografien zu entwickeln. Er kann Raum, Sound, Licht und Körper in performative Drogen verwandeln. Van Dinthers Stoff ist eine Komposition aus Ereignisstrukturen, die nicht einfach spektakulär überwältigt, sondern sich der Wahrnehmung bemächtigt und buchstäblich bedient. Das war bereits in seinem frühen Stück GRIND der Fall, das nur wenige Jahre nach IT’S IN THE AIR, einer Trampolin-Kollaboration mit Mette Ingvartsen, entstanden ist. Dazwischen liegen THIS IS CONCRETE und die Studioarbeiten The Way Things Go und Kneeding, aber auch The Blanket Dance, der zusammen mit Frédéric Gies und DD Dorvillier entstand und aufgeführt wird. Dieses Trio enthält eine Atmosphäre bzw. musikalische und räumliche Elemente, die nicht nur bereits auf GRIND verweisen, sondern auch auf van Dinthers weitere Entwicklung. Hier fällt etwa die dunkle Schönheit The Plateau Effect – mit Tänzerinnen und Tänzern des Cullberg Ballett – auf, die über das Musikvideo Monument für Röyksopp & Robyn in die teils hypnotisierend wirkenden Abgründe von As It Empties Out führt. Dabei wird klar, wie überzeugend das Interesse dieses Choreografen einerseits an technologischen Amplifikationen des tanzenden Körpers und zum anderen an den Intensitäten der Synästhesie im Publikum-Performer-Verhältnis ist.

-Helmut Ploebst